Svenska företag är sedan länge en del av den utveckling som pågår i Afrika och har enligt författarna bidragit till minskade hierarkier, ökade utbildningsmöjligheter och ett större välstånd för de allra flesta på kontinenten.
Afrika söder om Sahara präglas idag av urbanisering och en växande befolkning. Regionen får allt större ekonomisk och politisk betydelse. Men alla bedömare betonar en sak för den som vill göra affärer lokalt: man måste lära sig marknadsvillkoren från grunden. Det går heller inte att bortse från samhällsproblem som korruption och politiska risker.
Svenskt företagande har gamla band till kontinenten. Förbindelserna tog fart i slutet av 1800-talet i och med södra Afrikas industrialisering. År 1907 började Asea leverera gruvutrustning dit, 1946 startade Atlas Copco ett försäljningskontor där. Tetra Pak påbörjade tillverkning av mjölkförpackningar i Kenya 1956. Ericsson har tagit aktiv del i kontinentens IT-revolution. Under senare år har entreprenörer inom sjukvård, fruktimport och solkraft etablerat sig framgångsrikt. Svenska företag är en del av den utveckling som pågår i Afrika.
Författarna skildrar i sin analyserande intervjubok dagens företagande med svenska bindningar från Kenya till Ghana, från Somaliland till Sydafrika. De belyser de tidiga handelskontakterna från 1600-talet och framåt på gott och ont. Afrikas historia, möjligheter och problem analyseras också. Allt detta gör denna bok till en viktig källa för kunskap om en del av världen vi behöver lära oss mer om.
Bandtyp: Inbunden
ISBN: 978-91-7359-137-9
Språk: Svenska
Kategori: Samhällsorienterande ämnen
Utgivning: augusti 2019
Format: 135x210
Antal sidor: 286
Lagerstatus: Finns i lager