Alla talar om ”svenska värderingar”. I riksdagsdebatter och partiledartal i Almedalen, vid middagssamtal och i medierna. Men ingen verkar riktigt veta vilka de är, och om det ens finns några sådana. Ändå väcker de starka känslor. Ofta talar man förbi varandra för att man lägger in så olika saker i begreppet. Den här boken försöker både kartlägga och nyansera vad man kan mena.
Vi har en lång historia och värderingar förändras med tiden. Olika sociala och ekonomiska grupper har också ofta vitt skilda värderingar. Alla länder, företag och organisationer har ändå ett slags värdegrund, detta ibland så förtalade begrepp. Kritiken handlar kanske mer om att det så ofta är en klyfta mellan det man säger sig stå för och hur man faktiskt agerar. Identiteten, vem man är och vad man vill – och varför, bygger ändå på vissa kärnvärden och en vilja att handla på ett visst sätt. Det gäller förstås också oss som individer, även om vår personliga etik inte alltid är lika uttalad. Här får läsaren inspiration att tänka vidare, bland annat med hjälp av det Moralens Hus vi alla bär inom oss.
Bandtyp: Inbunden
ISBN: 978-91-7359-154-6
Språk: Svenska
Kategori: Samhällsorienterande ämnen
Utgivning: oktober 2020
Format: 135x210
Antal sidor: 200
Lagerstatus: Finns i lager
... Boken är mycket användbar för självprövning och för dem som arbetar med värderingar och ledarskap.