Telefon: 08-30 34 62

Kundkorg

 
    Din kundkorg är tom.

    Informationskompetens

    En grundbok

    Martin Lindqvist, Peder Söderlind

    Förord av: Patrik Hernwall

    Denna bok lär dig att kritiskt reflektera över den information du dagligen möter och ger dig de kunskaper du behöver för att kunna värdera den.

    Bakom all information finns en avsändare som har ett syfte.

    Ett företag skall generera pengar till sina ägare, intresseföreningen skall värna om medlemmarnas intressen och myndigheten har ett uppdrag.

    Informationen vi stöter på i vår vardag, på skolan eller i arbetet har olika avsändare och olika syften. För att information skall kunna förstås och användas av den som tar del av den måste den sättas i sitt sammanhang. Informationen är endast användbar om hänsyn tas till av vem och varför den producerats. Vi måste förstå syftet med informationen. Vad vill avsändaren uppnå?

    Detta kan tyckas enkelt, men i ett samhälle där företag agerar som föreningar, myndigheter arbetar med marknadsföring och föreningar äger aktiebolag är det lätt att blanda ihop olika typer av information och alltför enkelt att tappa fotfästet i informationsflödet. När informationsmängden hela tiden ökar gäller det att kunna bedöma kvaliteten på informationen. Information kan också ha flera olika syften.

    Bokens förord är skrivet av Patrik Hernwall

    Denna andra upplaga är uppdaterad med hänsyn till de förändringar som skett på området sedan den första upplagan kom ut.

    Boken framställs i takt med beställning. Leveranstid: 5–7 arbetsdagar.

    Bandtyp: Häftad

    ISBN: 978-91-7359-070-9

    Språk: Svenska

    Kategori: Övrig facklitteratur

    Etiketter: Kurslitteratur

    Utgivning: augusti 2013

    Format: 140x216

    Antal sidor: 228

    Lagerstatus: Beställningsvara

    279:-
    Inkl moms och porto
     Antal**
    Martin Lindqvist

    Författarfoto: Sebastian Skarp

    Martin Lindqvist har en bakgrund inom webbdesign och projektledning och har bland annat arbetat på Stockholms stad. Han är en väl anlitad föreläsare inom ämnet medieteknik bland annat vid Södertörns Högskola. Tillsammans med Peder Söderlind driver han företaget Glykol som arbetar med research, omvärldsbevakning och utbildning.

    Peder Söderlind

    Författarfoto: Sebastian Skarp

    Peder Söderlind har en bakgrund inom journalistiken och arbetat med research på bland annat Veckans Affärer, Dokument Inifrån och Uppdrag Granskning. Sedan 2002 arbetar han med särskilt fokus på sociala och tekniska aspekter av Internet och Internetanvändning. Tillsammans med Martin Lindqvist driver han företaget Glykol som arbetar med research, omvärldsbevakning och utbildning.


    Stäng

    Logga in

    Glömt lösenord
    Stäng