Denna bok lär dig att kritiskt reflektera över den information du dagligen möter och ger dig de kunskaper du behöver för att kunna värdera den.
Bakom all information finns en avsändare som har ett syfte.
Ett företag skall generera pengar till sina ägare, intresseföreningen skall värna om medlemmarnas intressen och myndigheten har ett uppdrag.
Informationen vi stöter på i vår vardag, på skolan eller i arbetet har olika avsändare och olika syften. För att information skall kunna förstås och användas av den som tar del av den måste den sättas i sitt sammanhang. Informationen är endast användbar om hänsyn tas till av vem och varför den producerats. Vi måste förstå syftet med informationen. Vad vill avsändaren uppnå?
Detta kan tyckas enkelt, men i ett samhälle där företag agerar som föreningar, myndigheter arbetar med marknadsföring och föreningar äger aktiebolag är det lätt att blanda ihop olika typer av information och alltför enkelt att tappa fotfästet i informationsflödet. När informationsmängden hela tiden ökar gäller det att kunna bedöma kvaliteten på informationen. Information kan också ha flera olika syften.
Bokens förord är skrivet av Patrik Hernwall
Denna andra upplaga är uppdaterad med hänsyn till de förändringar som skett på området sedan den första upplagan kom ut.
Boken framställs i takt med beställning. Leveranstid: 5–7 arbetsdagar.
Bandtyp: Häftad
ISBN: 978-91-7359-070-9
Språk: Svenska
Kategori: Övrig facklitteratur
Etiketter: Kurslitteratur
Utgivning: augusti 2013
Format: 140x216
Antal sidor: 228
Lagerstatus: Beställningsvara