En bok för alla som är intresserade av hur utbildning av konstnärskap bedrivs.
Musikhögskolans musikerundervisning vilar i hög grad på lärarnas konstnärskap, då det inte finns någon formaliserad pedagogisk examensutbildning för dessa lärare. Om detta är bra eller ej har diskuterats livligt både inom musikhögskolan och externt, men samma förhållande gäller inom de flesta av de konstnärliga högskoleutbildningarna. Med 45 års erfarenhet som lärare ger Clas Pehrsson i denna bok initierade inblickar i musikhögskolelärarens praktiska yrkeskunnande. Han behandlar denna undervisnings många laddade kraftfält, såsom arbetsformen mästare/lärling, den ständigt aktuella problematiken undervisning/forskning inom konstnärlig utbildning, musikalisk uppförandepraxis och mycket annat. Dessa analyser och reflektioner varvas med konkreta minnesbilder från praktiska situationer.
Bandtyp: Häftad
ISBN: 978-91-86659-09-7
Språk: Svenska
Kategori: Dialoger Förlag & Metod
Etiketter: Kurslitteratur, Klassisk musik, Essä, essäer, Lärande
Utgivning: mars 2012
Format: 150x220
Antal sidor: 176
Lagerstatus: Beställningsvara