Hur det kommer sig att flera stycken är smartare än några få och hur kollektiv klokskap formar affärsverksamheter ekonomier, samhällen och nationer.
Är de många klokare tillsammans än några få experter? New Yorker-krönikören James Surowiecki studerar denna tes i sin internationellt mycket omtalade bok som i original heter The Wisdom of Crowds.I denna fascinerande bok utforskar Surowiecki en bedrägligt enkel idé: stora grupper av människor av smartare än några få experter och det spelar ingen roll hur kunniga experterna är, gruppen är i alla fall bättre problemlösare, mer innovativ, bättre på att välja klokt och till och med bättre på att förutsäga framtiden. Lärt och på en fin prosa spänner författaren över så skilda områden som populärkultur, psykologi, myrors biologi, beteende-ekonomi, artificiell intelligens och militärhistoria för att visa hur denna enkla idé ger oss en viktig tankeställare om hur vi lever våra liv, väljer våra ledare, driver våra företag och tänker om världen i stort.
Bandtyp: Inbunden
ISBN: 978-91-89449-87-9
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Kategori: Ledarskap
Etiketter: Organisation, Lärande
Utgivning: september 2007
Format:
Antal sidor:
Lagerstatus: Finns i lager