Hitlers lojala musiker

Hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaganda

Anders Carlberg

I detta verk lyfts musiker och sångare fram ur historien om andra världskriget. Deras val och livsöden illustrerar en central del i Nazitysklands politik.

I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.

Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?

Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.

Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.

Bandtyp: Inbunden

ISBN: 978-91-7359-105-8

Språk: Svenska

Kategori: Andra världskriget

Etiketter: Andra världskriget, Klassisk musik

Utgivning: december 2016

Format: 151x226

Antal sidor: 319

Lagerstatus: Finns i lager

249:-
Inkl moms och porto
 Antal

Anders Carlberg är utbildad operasångare vid Operastudio 67. Han har också examen från Handelshögskolan i Stockholm och arbetar till vardags med säkerhetsfrågor, bland annat med internationella utredningar på området. Hans stora intresse för klassisk musik lockade honom att undersöka dess position i Nazityskland och hur den användes som propagandaverktyg. Detta är han andra bok i ämnet. År 2016 utkom ”Hitlers lojala musiker” på Santérus Förlag.


”… din väl underbyggda dokumentation, din nyktra saklighet i framställningen som gäller frågor om moral och medlöperi – det är högst imponerande.”

Per Wästberg, Svenska akademien

Stäng

Logga in

Glömt lösenord
Stäng