Mer eller mindre fasta processer styr många företag. Vad händer när något oväntat dyker upp och erfarenhet blir det avgörande. Kan erfarenhet samlas ihop och användas? Och i förlängningen överföras till dem som saknar den?
Många utvecklingsföretag leder och planerar sin verksamhet med hjälp av processer. Vid förändringar och svåra, oväntade situationer kan man behöva frångå det förutbestämda och pröva sig fram. Då är erfarenhet grunden för ledningens omdöme. Finns det metoder för att lyfta fram och nyttja den samlade erfarenheten inom en ledningsgrupp? Går det att utveckla sin egen erfarenhet?I denna bok utforskas spänningsfältet mellan erfarenhet och process utifrån fallstudier inom olika svenska företag. Med hjälp av filosoferna Hans-Georg Gadamer, Denis Diderot och neurologen Gerald Edelman belyses begreppet erfarenhet i perspektivet minne, fantasi och känsla; en metod för reflekterande ledarskap redovisas i två tillämpningar.