Bildning och paradox
En idéskrift
Bo Göranzon, Lars Mouwitz Redaktörer
Essäer om bildning, utbildning och erfarenhet.
”Till bildningsbegreppet hör förmågan att kunna upprätthålla dubbla perspektiv, att kunna se både möjligheter och gränser och att kunna se såväl likheter som skillnader mellan människans olika konstnärliga och vetenskapliga aktiviteter. Detta är något radikalt annorlunda än att vara ’flexibel’, ett honnörsord i tiden utan substans och riktning. Att vara bildad är att ha utvecklat sitt omdöme så att man kan leva i och hantera paradoxala fält som är typiska för praktisk verksamhet under utveckling.” Bo Göranzon
Redaktörer: Bo Göranzon, Lars Mouwitz
Medförfattare: Bo Göranzon, Ingela Josefson, Lars Mouwitz
Bandtyp: Häftad
ISBN: 978-91-86659-21-9
Språk: Svenska
Kategori: Dialoger Förlag & Metod
Etiketter: Essä, essäer, Lärande
Utgivning: juli 2015
Format: 135x210
Antal sidor: 81
Lagerstatus: Beställningsvara
Bo Göranzon är professor emeritus i yrkeskunnande och teknologi vid Kungliga Tekniska Högskolan. Han är också grundare till Dialogseminariet och ansvarig utgivare av Tidskriften Dialoger som har givits ut sedan 1986.
Bo Göranzon is professor emeritus of Skill and Technology at the Royal Institute of Technology (KTH), Stockholm and Life Long Research Fellow of Clare Hall at Cambridge University. Since 1985 he's Artistic Director for the Dialogue Seminar at The Royal Dramatic Theatre in Stockholm. His previous books include Dialogue and Technology: Art and Knowledge (1991), Skill and Education: Reflection and Experience (1992), Skill, Technology and Enlightenment:On Practical Philosophy (1995), Dialogue, Skill & Tacit Knowledge (2006).
Lars Mouwitz är professor i yrkeskunnande och teknologi vid Linnéuniversitetet. Han har ett förflutet som matematiklärare vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning i Göteborg.