Toner och terror

Musik och politik i Hitlers Europa

Anders Carlberg

Denna bok skildrar musikens roll i den nazistiska ockupationspolitiken och hur de tyska tonerna skulle överrösta det som ansågs som mindervärdigt. Även i de värsta tänkbara miljöer ekade tonerna, till och med i dödslägren; en fruktansvärd och falsk känsla av skönhet mitt i den värsta terrorn.

Under Adolf Hitlers styre av Tyskland bedrevs en utstuderad musikpolitisk propaganda som skapade en fernissa av normalitet ovanpå terrorn, aggressionskriget och folkmordet på Europas judar. Ett frenetiskt musikutbyte tjänade till att skyla den pågående militära upprustningen som skedde efter maktövertagandet. Nazisterna kunde segla på en våg av vördnad över hela Europa för tonsättare som Bach, Beethoven och Wagner och anlägga sitt eget raster över dessa odödliga uttryck för tysk musik. Berlinerfilharmonikerna var ständigt på resa och gav konserter för fulla hus i Paris fram till D-dagen.
Denna bok skildrar musikens roll i den nazistiska ockupationspolitiken och hur de tyska tonerna skulle överrösta det som ansågs som mindervärdigt – det judiska likväl som i vissa fall det slaviska. I Polen skedde ett kulturmord med målet att nedmontera hela det lokala polska kulturlivet.

Bandtyp: Inbunden

ISBN: 978-91-7359-171-3

Språk: Svenska

Kategori: • Andra världskriget

Etiketter: Kulturhistoria, Klassisk musik

Utgivning: oktober 2021

Format: 151x226

Antal sidor: 592

Lagerstatus: Kommande bok

319:-
Inkl moms och porto
 Antal

Anders Carlberg är utbildad operasångare vid Operastudio 67. Han har också examen från Handelshögskolan i Stockholm och arbetar till vardags med säkerhetsfrågor, bland annat med internationella utredningar på området. Hans stora intresse för klassisk musik lockade honom att undersöka dess position i Nazityskland och hur den användes som propagandaverktyg. Detta är han andra bok i ämnet. År 2016 utkom ”Hitlers lojala musiker” på Santérus Förlag.


Stäng

Logga in

Glömt lösenord
Stäng