Telefon: 08-30 34 62

Kundkorg

 
    Din kundkorg är tom.

    Svenska valrörelser

    Väljare, medier och partier under 2000-talet

    Lars Nord, Jesper Strömbäck

    Valrörelsen är demokratins främsta högtidsstund. Inte valdagen. I Sverige vet vi mycket om val och valresultat, men betydligt mindre om de valrörelser som kommer före varje val och som spelar stor roll för valutgången. I denna bok beskrivs och analyseras den politiska kommunikationen under 2000-talets valrörelser.

    Ingen valrörelse är den andra helt lik, men varje valrörelse är ändå en blandning av gammalt och nytt. Vad utmärker svenska valrörelser och dynamiken under dessa? Vilka är partiernas viktigaste kampanjmetoder? Vilken roll spelar nyhetsmedier och sociala medier? Hur tar de svenska väljarna del av den politiska kommunikationen i valrörelsen? Och hur kommer svenska valrörelser att se ut i framtiden?

    I denna bok görs en systematisk genomgång av hur de stora förändringar som politik, medier och väljarbeteende under 2000-talets valrörelser har genomgått, också har förändrat villkoren för den politiska kommunikationen. Utvecklingen av svenska valrörelser analyseras mot bakgrund av centrala trender såsom ­professionalisering, medialisering och marknadsorientering.

     

    Boken vänder sig främst till studerande i journalistik, medie­vetenskap och statskunskap men erbjuder intressant läsning även för dem som är allmänt intresserade av svensk politik.

    Bandtyp: Häftad

    ISBN: 978-91-7359-125-6

    Språk: Svenska

    Kategori: Samhällsorienterande ämnen

    Etiketter: Valforskning, Kurslitteratur

    Utgivning: mars 2018

    Format: 150x220

    Antal sidor: 206

    Lagerstatus: Beställningsvara

    248:-
    Inkl moms
     Antal

    Författarfoto: Mittuniversitetet  

    Länk till pressbild

    Lars Nord är professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall och föreståndare för Demokratiinstitutet DEMICOM. Han är docent i statskunskap vid Åbo Akademi och disputerade vid Stockholms universitet 2001 med en avhandling om den svenska dagspressens politiska opinionsbildning.

    Författarfoto: Sveriges radio  

    Länk till pressbild

    Jesper Strömbäck är professor i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot politisk kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.

    Läs mer


    Stäng

    Logga in

    Glömt lösenord
    Stäng