Telefon: 08-30 34 62

Kundkorg

 
    Din kundkorg är tom.

    Spelrum

    Om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik

    Sven Åberg

    Hur blir man musiker? Vad är anledningen till att mästare/lärlingssystemet är så levande i högre musikutbildningar?

    Hur blir man musiker? Vad är anledningen till att mästare/lärlingssystemet är så levande i högre musikutbildningar? Hur går det till att överföra praktisk kunskap som musicerande?
    Med avstamp i tre dialogseminarieserier som genomförts med lärare och studenter vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm utvecklar författaren en syn på villkoren för hur praktik kan förmedlas. Bland det som tas upp finns musikhögskolelärarens förhållande till språket, hur det ibland är nödvändigt att "gå runt" problem med hjälp av språkliga bilder och den oenighet som omger centrala begrepp som t.ex. "tolkning". Ett annat tema är de inneboende motsättningar som både pedagogen och musikern möter i sin vardag, t.ex. planering/spontanitet och enkelhet/komplexitet. Bilden av hur en erfaren utövare hanterar den typen av "paradoxala fält" påverkar vår syn på praktisk kunskap i allmänhet.

    Bandtyp: Häftad

    ISBN: 978-91-71789-13-6

    Språk: Svenska

    Kategori: Dialoger Förlag & Metod

    Etiketter: Klassisk musik, Lärande

    Utgivning: april 2008

    Format: 150x220

    Antal sidor: 193

    Lagerstatus: Beställningsvara

    258:-
    Inkl moms och porto
     Antal

    Författarfoto: Annette Taranto  

    Länk till pressbild

    Sven Åberg has been a professional lutenist since the early 1980s and is a senior lecturer in lute and chamber music at the Royal College of Music in Stockholm. His main field is early music in all its guises, but he has also ventured into traditional Swedish music as well as into notated or improvised contemporary music.


    Stäng

    Logga in

    Glömt lösenord
    Stäng