Informationskompetens

En grundbok

Martin Lindqvist, Peder Söderlind

Förord av: Patrik Hernwall

Denna bok lär dig att kritiskt reflektera över den information du dagligen möter och ger dig de kunskaper du behöver för att kunna värdera den.

Bakom all information finns en avsändare som har ett syfte.

Ett företag skall generera pengar till sina ägare, intresseföreningen skall värna om medlemmarnas intressen och myndigheten har ett uppdrag.

Informationen vi stöter på i vår vardag, på skolan eller i arbetet har olika avsändare och olika syften. För att information skall kunna förstås och användas av den som tar del av den måste den sättas i sitt sammanhang. Informationen är endast användbar om hänsyn tas till av vem och varför den producerats. Vi måste förstå syftet med informationen. Vad vill avsändaren uppnå?

Detta kan tyckas enkelt, men i ett samhälle där företag agerar som föreningar, myndigheter arbetar med marknadsföring och föreningar äger aktiebolag är det lätt att blanda ihop olika typer av information och alltför enkelt att tappa fotfästet i informationsflödet. När informationsmängden hela tiden ökar gäller det att kunna bedöma kvaliteten på informationen. Information kan också ha flera olika syften.

Bokens förord är skrivet av Patrik Hernwall

Denna andra upplaga är uppdaterad med hänsyn till de förändringar som skett på området sedan den första upplagan kom ut.

Boken framställs i takt med beställning. Leveranstid: 5–7 arbetsdagar.

Bandtyp: Häftad

ISBN: 978-91-7359-070-9

Språk: Svenska

Kategori: Övrig facklitteratur

Etiketter: Kurslitteratur

Utgivning: augusti 2013

Format: 140x216

Antal sidor: 228

Lagerstatus: Beställningsvara

267:-
Inkl moms och porto
 Antal

Författarfoto: Sebastian Skarp  

Länk till pressbild

Martin Lindqvist har en bakgrund inom webbdesign och projektledning och har bland annat arbetat på Stockholms stad. Han är en väl anlitad föreläsare inom ämnet medieteknik bland annat vid Södertörns Högskola. Tillsammans med Peder Söderlind driver han företaget Glykol som arbetar med research, omvärldsbevakning och utbildning.

Författarfoto: Sebastian Skarp  

Länk till pressbild

Peder Söderlind har en bakgrund inom journalistiken och arbetat med research på bland annat Veckans Affärer, Dokument Inifrån och Uppdrag Granskning. Sedan 2002 arbetar han med särskilt fokus på sociala och tekniska aspekter av Internet och Internetanvändning. Tillsammans med Martin Lindqvist driver han företaget Glykol som arbetar med research, omvärldsbevakning och utbildning.


Stäng

Logga in

Glömt lösenord
Stäng