Det industriella Sverige

Kunskapsarvet 1897–2002

Martin Fritz, Peter Gullers, Maria Hammarén

Förord av: Bo Göranzon

Med hjälp av K W Gullers fantastiska bilder visar texten att den industriella omvandlingen i Sverige mellan 1897 och 2002 också är kunskapens omvandling och förskjutning. Hur ser den industriella kunskapen ut? Finns det ett kunskapsarv att förvalta?

Bokens tyngdpunkt är ett flöde av bilder från arbetslivets förvandling mellan 1897 och 2002, sammanställda av Peter Gullers. Martin Fritz textkapitel gör de väsentliga nedslagen i modern svensk industrihistoria. Den industriella omvandlingen är också kunskapens omvandling och förskjutning. Hur ser den industriella kunskapen ut? Finns det ett kunskapsarv att förvalta?
Peter Gullers och Maria Hammarén är förankrade i ett perspektiv på yrkeskunnande som vuxit fram ur den forskning som under 1980- och 1990-talet alltmer kommit att betona reflektionens roll för lärande i arbetslivet. Bo Göranzon, drivande kraft inom forskningsområdet, skriver i förordet: »Med det rika materialet av fotografiska bilder och Martin Fritz texter om infrastrukturen industrisamhällets omvandling ger boken unika möjligheter att reflektera över lärandet i dagens arbetsliv och den erfarenhetsgrundade kunskapens roll i all utveckling.«

Bandtyp: Inbunden

ISBN: 978-91-97316-99-6

Språk: Svenska

Kategori: Dialoger Förlag & Metod

Etiketter: Vetenskapshistoria

Utgivning: januari 2002

Format: 236x300

Antal sidor: 204

Lagerstatus: Finns i lager

308:-
Inkl moms och porto
 Antal

Författarfoto: Göteborgs universitet  

Länk till pressbild

Martin Fritz är professor emeritus i ekonomisk historia vid Göteborgs universitet. Han har också varit prorektor vid samma universitet.

Peter Gullers är fotograf.

Läs mer

Länk till pressbild

Maria Hammarén är docent i Yrkeskunnande och teknologi vid Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm. Hon har ett förflutet som skrivande journalist, översättare och författare och är en av initiativtagarna till dialogseminariemetoden, som utvecklades i avhandlingen Ledtråd i förvandling – om att skapa en reflekterande praxis. Hon har lång erfarenhet av uppdrag som föreläsare och utbildare inom näringsliv och samhälle och är starkt kritisk till hur tankens prövande verktyg – skrivandet – hanteras inom det svenska utbildningssystemet.


Stäng

Logga in

Glömt lösenord
Stäng