Bildning och paradox

En idéskrift

Bo Göranzon, Lars Mouwitz Redaktörer

Essäer om bildning, utbildning och erfarenhet.

”Till bildningsbegreppet hör förmågan att kunna upprätthålla dubbla perspektiv, att kunna se både möjligheter och gränser och att kunna se såväl likheter som skillnader mellan människans olika konstnärliga och vetenskapliga aktiviteter. Detta är något radikalt annorlunda än att vara ’flexibel’, ett honnörsord i tiden utan substans och riktning. Att vara bildad är att ha utvecklat sitt omdöme så att man kan leva i och hantera paradoxala fält som är typiska för praktisk verksamhet under utveckling.” Bo Göranzon

Redaktörer: Bo Göranzon, Lars Mouwitz

Medförfattare: Bo Göranzon, Ingela Josefson, Lars Mouwitz

Bandtyp: Häftad

ISBN: 978-91-86659-21-9

Språk: Svenska

Kategori: Dialoger Förlag & Metod

Etiketter: Essä, essäer, Lärande

Utgivning: juli 2015

Format: 135x210

Antal sidor: 81

Lagerstatus: Beställningsvara

167:-
Inkl moms och porto
 Antal

Länk till pressbild

Bo Göranzon är professor emeritus i yrkeskunnande och teknologi vid Kungliga Tekniska Högskolan. Han är också grundare till Dialogseminariet och ansvarig utgivare av Tidskriften Dialoger som har givits ut sedan 1986. Bo Göranzon is professor emeritus of Skill and Technology at the Royal Institute of Technology (KTH), Stockholm and Life Long Research Fellow of Clare Hall at Cambridge University. Since 1985 he's Artistic Director for the Dialogue Seminar at The Royal Dramatic Theatre in Stockholm. His previous books include Dialogue and Technology: Art and Knowledge (1991), Skill and Education: Reflection and Experience (1992), Skill, Technology and Enlightenment:On Practical Philosophy (1995), Dialogue, Skill & Tacit Knowledge (2006).


Länk till pressbild

Lars Mouwitz är professor i yrkeskunnande och teknologi vid Linnéuniversitetet. Han har ett förflutet som matematiklärare vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning i Göteborg.


Stäng

Logga in

Glömt lösenord
Stäng